FIRMA W RODZINIE CZY RODZINA W FIRMIE STAN BDB

7d029a8f4a32b6bc3a1e7bf1418e
  • promocja
Dostępność: brak towaru
Cena: 31,20 zł 39,00 zł 31.20
bez kosztów dostawy
ilość szt.
Zyskujesz 4 pkt [?]
dodaj do przechowalni
Ocena: 0
Producent: -
Kod produktu: 11099

Opis

FIRMA W RODZINIE CZY RODZINA W FIRMIE

Autor:

praca zbiorowa

Opis

Książka w bardzo dobrym stanie - środek jak nowy

Już we wstępie Bożena Lublińska – Kasprzak, prezes PARP-u wraz z Andrzejem J. Blikle, prezesem stowarzyszenia inicjatywa Firm Rodzinnych (IFR) wymieniają najważniejsze cele realizowane podczas projektu „Firmy rodzinne”. To przygotowanie metodologii wsparcia edukacyjnego firm przez przedstawienie możliwości radzenia sobie z wyzwaniami i trudnościami wynikającymi z ich specyfiki. Jest to również wykazanie i uświadomienie potencjału tkwiącego właśnie w rodzinności przedsiębiorstwa. Autorzy podkreślają, że wskazanie tych celów stało się możliwe dzięki analizie wyników ogólnopolskiego badania familijnych przedsiębiorstw.

Autorzy wstępu podkreślają, że firmy rodzinne mają swoją odrębną specyfikę. Często nie są postrzegane przez firmy szkoleniowe czy doradcze jako odrębna kategoria. Uważają, że jest potrzebne specjalne podejście do firm rodzinnych, osobne programy szkoleniowe. A trudności wynikających z familijnego charakteru jest wiele: odrębność ról między tymi odgrywanymi w pracy a w domu, przekazywanie władzy, czy specyfika przywództwa. Okazuje się, że aż 36 % przedsiębiorstw z sektora MMSP to firmy rodzinne. Dlatego tak ważne jest zwrócenie na nie szczególnej uwagi.

Publikacja "Firma w rodzinie czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych"składa się z trzech wyraźnie odrębnych części. Otwiera ją „Firma rodzinna w nowoczesnej gospodarce”. To kompleksowa, wieloaspektowa analiza całego zjawiska socjologicznego, jakim jest firma rodzinna. Ten specyficzny typ przedsiębiorstwa jest analizowany z różnych perspektyw, autorzy podrozdziałów poruszają wiele wątków. Jacek Jakubowski postrzega firmę rodzinną w kategoriach społeczno- filozoficznych w rozdziale „Firma rodzinna w dobie permanentnej zmiany”. Pokazuje, jak baumanowska „płynna rzeczywistość” wpływa na kształtowanie się tej instytucji. Można dostrzec, że Jakubowski analizuje bardziej samą instytucję rodziny, niż firmy rodzinnej, co bardzo dobrze pasuje do pierwszego, wstępnego rozdziału. Powołuje się tu na autorytety socjologiczne: Petera Druknera czy Alvina Tofflera. Z kolei Andrzej Mariański próbuje zdefiniować, czym właściwie jest firma rodzinna, jakie warunki muszą zostać spełnione, by przedsiębiorstwo mogło być tak nazwane. Na podstawie dostępnych danych pochodzących z badania realizowanego przez PARP, stara się scharakteryzować małe i średnie przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce. Z kolei Andrzej Blikle podejmuje próbę wyodrębnienia sposobów zarządzania i czynników, które wpływają na preferowany typ przywództwa. Podobnie w kolejnym rozdziale, który współtworzył z Markiem Kosewskim. Tutaj charakteryzują metody motywacji pracowników; dzielą i dokładnie opisują typy zarządzania: przedmiotowa i podmiotowe. Wykazują w nich różnice. Maria Adamska porusza tematykę kształtowania się wynagrodzeń członków rodziny w porównaniu z osobami spoza familii. Podkreśla, że ważną, lecz zarazem bardzo trudną do rozstrzygnięcia kwestią jest pogodzenie motywacyjnej funkcji wynagrodzenia z chęcią pomocy członkom rodziny. Anna Nalazek z kolei koncentruje się na trudnej roli utrwalenia i wyodrębnienia marki firmy. Uznaje, że zarządzanie i kształtowanie marki nie jest łatwe w przedsiębiorstwach, a szczególnie w tych o charakterze familijnym. W kolejnych rozdziałach poruszane są kwestie systemowości przedsiębiorstw, ale również emocji i uczuć łączących członków rodziny, a zarazem współpracowników, czy relacji między pokoleniami.

Pierwsza część publikacji stanowi doskonałe kompendium wiedzy o firmach rodzinnych i ich specyfice. Redakcja bardzo dobrze wybrała problemy i najważniejsze kwestie charakteryzujące ten typ przedsiębiorstw. „Firma rodzinna w nowoczesnej gospodarce” równie dobrze mogłaby stać się odrębną, spójną publikacją opisującą sytuację współczesnych firm rodzinnych w Polsce. W tej części nie ma zbędnych tematów; każdy z poruszonych jest istotny w kompletnej charakterystyce.

Druga część jest zgoła inna od pierwszej, akcentującej socjologiczne ujęcie tematyki. Tutaj rozpoczyna się koncentracja na wdrożeniu programu edukacyjnego. Przedstawia ona bowiem „metodykę 6S” przyjętą specjalnie na potrzeby programu „Firmy rodzinne”. Ta część jest ścisła metodologicznie, znacznie bardziej teoretyczna i modelowa. Przyjęta nazwa odnosi się do sześciu podstawowych założeń, obszarów tematycznych: systemu rodzinno-firmowego, samorozwoju, strategii, sukcesji, społeczności i co najważniejsze – synergii (czy też syntezy) wcześniej wymienionych elementów.

Natomiast ostatnie dwie części publikacji: "Opis zrealizowanego programu wsparcia firm rodzinnych" oraz "Szczegółowy opis wydarzeń edukacyjnych w projekcie Firmy rodzinne” to podsumowanie działań realizowanych podczas wdrażania projektu oraz opis sposobów pracy. Czytelnik odnajdzie tutaj założenia, zastosowane narzędzia i techniki oraz postawione cele szkoleń. Autorzy opisują dokładnie wszystkie działania w ramach projektu, m.in. rekrutację uczestników, kwestie marketingowe czy sposób wyboru kardy szkoleniowej. Bardzo ciekawa inicjatywa związana z opiniami o projekcje została przedstawiona w podrozdziale "Refleksje uczestników". Otóż beneficjenci projektu byli regularnie badani przez organizatorów. Każdy z nich prowadził tzw. Dziennik podróży, w którym notował swoje osobiste refleksje i wnioski. Właśnie w rozdziale 3.7 przytoczone są wypowiedzi uczestników projektu. Przedstawiają oni swoje opinie i podkreślają korzyści, które wynieśli z udziału w blisko dwuletnim programie. Ostatnia część publikacji stanowi swego rodzaju aneks, w którym zostały zawarte dokładne scenariusze szkoleń, przykłady przeprowadzonych ćwiczeń, plany konferencji a także kilka studium przypadków.

Na pewno brakowało publikacji, która w tak kompleksowy sposób podejmowała tematykę firm rodzinnych. Wydaje się, że ten temat jest często pomijany, niedoceniany przez badaczy, analityków czy tak jak zauważyli autorzy wstępu - firmy szkoleniowe. Publikacja na pewno będzie interesująca dla pracowników czy właścicieli przedsiębiorstw rodzinnych. Bardzo ciekawy jest również opis realizacji innowacyjnego programu i jego efektów.

Na maila mogę wysłać spis treści

Istnieje możliwość wysłania książki za granicę (przed zakupem prosimy o wcześniejszy kontakt w celu ustalenia dokładnej ceny przesyłki zagranicznej).

Liczba stron: 306

P

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl